×
خرید صندلی و مبلمان باغی ویلایی فضای باز صنیع کار
1 خرید حضوری از نمایشگاه مرکزی
2 ارسال سفارش به شماره تلگرام 09331730392
3 خرید آنلاین ازطریق وبسایت های و نمایندگی ها مجاز

برای خرید مطمئن صرفا از روشهای پیشنهادی استفاده نمایید، فروشگاهها و وبسایتهای مجاز به فروش محصولات صنیع کار را در صفحه ارتباط با ما می توانید بیابید.

خرید از نمایشگاه مرکزی مبلمان ویلایی صنیع کار
9:30AM - 9:00PM روزهای شنبه تا پنج شنبه
9:00AM - 4:00PM روز جمعه

تراس و بالکن

تراس و بالکن در معماری خانه های امروزی و مبلمان باغی و ویلایی در آنها

اطلاعات معماری: در دایره ی لغات زبان فارسی کلمات بسیاری یافت می شود که در زبان عامیانه با یک نام خوانده می شوند در حالی که کاربرد و ساختار متفاوتی دارند، از این دست کلمات در هر حوزه و فنی می توان به وفور جست و جو کرد، در حوزه ی معماری هم کلمات بسیاری هستند که رویکردی متفاوت دارند اما در زبان عامیانه و روزمره یکسان خوانده می شوند، کلماتی مانند بالکن، تراس، ایوان از جمله همین کلمات هستندکه همه ی ما گاها آن ها را یکسان می خوانیم.

ایوان در معماری ایران

 ایوان در معماری ایران یکی از مهم ترین فضاهای معماری محسوب می شود که در بیشتر خانه های سنتی و ابنیه تاریخی با کاربری های متفاوت از جمله عبادتگاه، کاخ ها، عمارت مسکونی و … به چشم می خورد. از نظر فرم، ابعاد و جایگاه متنوع است و عملکرد های زیادی دارد. فضاهای زیادی نیز مترادف ایوان هستند، نوع بدون سقف آن را گاه بهار خواب و گاهمهتاب نشین می نامند. گونه ی دیگر از آن با ستون های متعدد در جلو و ارتفاعی برابر سقف و عرض کم، رواق نام دارد. درباره مفهوم ایوان به عنوان ” فضای انتقالی بین عوامل زمینی و زمانی ” نیز یاد شده است. از طرفی ایوان به عنوان یکی از فضاهای به جا مانده از معماری کهن ایرانی که البته با تغییرات فراوان، هنوز ردپایش در معماری معاصر ایران قابل روئت است، به جهت دید نظرگاهی یعنی عنصری در ارتفاع بالاتر که دارای دید به منظر و سطح روبرو است، بسیار قابل توجه است.

رواق چیست؟

رواق فضایی است مشتمل بر سقف و ستون که حداقل در یک طرف مسدود باشد و انسان را از تماس با بارش و تابش نورآفتاب مصون می دارد و درمناطقی که شدت نور و حرارت خورشید زیاد باشد نور مناسب و ملایمی را به داخل عبور می دهد و دراین صورت روشنائی از طریق غیرمستقیم یا با واسطه خواهیم داشت.
فضای رواق در معماری در مجموع  یکی از کنترل کننده های نور در فضاهای معماری می باشد. این فضا جز عناصر سنتی معماری ایرانی می باشد که بیشترین استفاده را در مساجد و اماکن مذهبی داشته است.

ایوان چیست؟

ایوان در زبان فارسی به معنای پیشگاه اتاق است و ازدیدگاه معماری به بخشی از ساختمان که مسقف است اما جلو آن باز است گفته می شوند تقریبا فضایی معادل با بالکن های امروزی که درب و پنجره ندارد اما مشرف به حیاط است. ایوان ها یکی از اجزای مهم در معماری سنتی ایران به شمار می روند که ریشه ی پیدایش آن به دوره اشکانیان برمی گردد. ایوان در زبان معماری اصیل ایرانی فضایی است میانی ، بین بیرون و درون. فضایی است که به خاطر ارتفاع آن از زمین مانع نفوذ گرد و غبار را به داخل خانه می شود.
ایوان یادآور فضاهای نیمه باز معماری اقلیم گرم و خشک است که در مساجد و خانه‌های قدیمی دیده می‌شود؛ سطوح نسبتا بزرگی که مشرف به حیاط هستند و به خصوص در فصل تابستان، به عنوان یکی از فضاهای اصلی بنا استفاده می‌شوند و مختص معماری ایران و توابع آن هستند اما انواع دیگری نیز در سایر اقلیم‌های ایران مانند جنوب و شمال دیده می‌شود که معمولا به نام‌های محلی خوانده می‌شوند مانند «شناشیل» در بندر بوشهر که بالکن‌هایی با تزئینات بسیار زیبا هستند.

بالکن چیست؟

معادل فارسی کلمه ی بالکن در زبان فارسی ایوانک است. اما اگر از دید معماری بخواهیم به آن نگاه کنیم بالکن از الحاقات آپارتمان هامحسوب می شود که مساحت آن در مساحت آپارتمان و بنا محاسبه می گردد. بالکن ها فضاهایی مسقف هستند که حداقل یک طرف آن رو به فضای بیرونی دارند، گاهی بالکن هادو طرف و گاهی سه طرف باز رو به فضای مجاور دارند. در این فضا قسمت های بسته فضا شامل نیم دیوار، نرده و یا ترکیب این دو با دیوار است.

تراس چیست؟

معادل فارسی کلمه ی تراس در زبان فارسی بهار خواب است. اما از دیدگاه معماری تراس به فضای الحاق شده به آپارتمان گفته می شود غیر مسقف است و جز مشاعات محسوب می گردد در نتیجه مساحت تراس ها در محاسبه ی مساحت آپارتمان ها دخالتی ندارد.بطور کلی ایوان، تراس، بالکن فضاهای مسکونی را بالاتر از فضای بیرون قرار می دهند که در صورت نشستن کاربر در آن بتواند به فضای حیاط ویا مظره ی بیرونی مسلط شود و از زیبای های آن بهرمند شود.

TOP همین حالا تماس بگیرید